måndag 24 januari 2011

Art Director, formgivare och levnadskonstnär.

Det är tio minusgrader utomhus och jag står endast iförd ett par skinnhandskar uppe på toppen av Hammarbybacken och väntar på att bli arresterad. Detta är mitt sätt att lösa min situation som hemlös.

När inget annat hjälper.

Helikoptrarna cirkulerar runt omkring mig. Jag känner mig som King Kong uppe i skyskrapan i slutet på den där filmen. Om mina armar räckte till skulle jag ta tag i helikoptrarna och dra ner dem till marken.

Helikoptrar påminner mig alltid om åren när jag jobbade i IT-branschen. Vi var kreativa i tjugo timmar i sträck och gick sedan ut på Stureplan och drack Moscow Mules tills ögonen blödde. Sen försökte vi leta oss hem till våra svartkontrakt bland morgonpendlarna som satt med sina morgontidningar och läste. Om oss.

SVD ville göra ett hemma-hos. Jag bad dem boka tid hos min assistent. Sedan instruerade jag min assistent att göra sig oanträffbar. Efter det gick vi ut igen och gjorde om samma procedur med de blödande ögonen. Då hände det att någon ringde efter en helikopter.

Tältsängar på kontoret. Kristallkrona i receptionen. Åka skateboard till personalmatsalen. Knulla i hissen. Be creative. Ja kära investerare, det ska bli. Men först min bonus. Du betalar nu annars lämnar tåget perrongen utan dig.

Folk som hatar nyrika vet inte hur det känns att dra in sjuttiofem miljoner på en eftermiddag.

Inget kvar av det där. Allt placerat i aktier och optioner som blev värdelösa över en vecka. Nu skinnhandskar på toppen av Hammarbybacken. Jag ska inte klaga. Kalla fingrar är det värsta jag vet.

Två patruller är på väg upp för backen från varsin sida. Jag hälsar dem kallt välkomna. Den första polisen som når fram till mig sänker jag med en halvnelson. Sedan ställer jag mig bredbent och väntar in resten av gänget. Handskarna väl synliga.

Komsi komsi.

Jag känner ett stick i ryggen. Någon har skjutit en bedövningspil. I nästa sekund släpper de ut ett stort nät ifrån en av helikoptrarna som landar rätt över mig. Jag är fast. Jag känner mig tröttare. Min plan lyckades. I natt sover jag varmt och tryggt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar