fredag 4 mars 2011

ensamheten kommer förklädd till frihet

Just idag är det omöjligt att veta om jag är kissnödig eller kåt. Det kan vara båda sakerna samtidigt men i så fall blir jag riktigt rädd för mig själv.

Jag ligger i soffan och äter ostbågar till frukost. Tittar på backhoppning på tv. Det är massiv dimma och jag stirrar rätt in i allt det vita. Någonstans där ute seglar en backhoppare genom luften på sina skidor. Jag försöker föreställa mig honom som ett flygplan bland molnen. Tänker på alla de gånger jag har suttit ombord på en farkost och susat genom molnen. På väg upp eller ner. Hur planet rister och skakar. Är det likadant för en person på skidor?

Jag skulle vilja få en kyss. En vanlig, enkel kyss. Kanske två på rad.

Så ringer min far och frågar om jag har stigit upp ur sängen. Det har jag ju. Och tagit mig till soffan.

”Du måste börja skriva igen” säger han. ”För brödfödan.”

Jag berättar för honom om en idé jag har.

”Jag skriver en novell. Den är fantastisk. Jag jobbar på den i månader. Jag vet att jag är ett mästerverk på spåren. När jag är färdig så upptäcker jag att någon annan har skrivit samma novell.”

”En sån novell har jag skrivit” säger min far.

Vi lägger på.

Jag äter mer ostbågar. Tittar på backhoppning. Är fortfarande kissnödig. Eller kåt. Vilket det nu är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar