måndag 25 april 2011

Två doktorer på väg mot helvetet

Jag kan inte bestämma mig för om du är bad news eller sad news.

"Varför inte lite av varje?" säger du och knäpper upp din läkarrock.

"Titta på oss" säger jag, "två  människor som ville så väl."

Jag suckar tungt.

"Vet du, en gång i tiden ville jag verkligen förändra världen" fortsätter du med din allra allvarligaste min. "Men vad blev det av mig? En jävla sketen läkare på en akutmottagning som får plocka ut Pucko-flaskor ur folks stjärtar som de har råkat sätta sig på."

"Det är ett viktigt jobb. Tror jag i alla fall."

"Nu kommer sommaren. Det är ju alltid något."

"Ja, stan töms på boskap."

"Vad ska vi göra i sommar? Resa någonstans?"

"Nej jag behöver jobba extra hela sommaren. Narkotikakartellen på Tomtebogatan är efter mig, vet du."

Du tittar på mig med de där ögonen.

"Bad news och sad news. Det är vi det" säger du efter en stund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar