onsdag 13 juni 2012

Riktiga vänner håller koll på varandra

Placerar en liten gps-sändare i Eriks sko utan att han vet om det. Sitter hemma och följer honom på datorn. Han besöker konstiga adresser. Jag vill fråga honom om vilka han besöker på dessa gator, men det kan jag inte utan att avslöja mig.

En dag hittar jag en mikrofon inne i badrumsventilen när jag skall göra rent där. Någon har placerat den där och har troligen spelat in mina ljud från toaletten. Kanske släppt det på CD. Gjort grova pengar på mina onaniljud.

Brevbäraren beter sig underligt. För att inte tala om grannen. Eller han nere i tobaksaffären.

Erik försvinner från datorn. Det slutar blinka. Jag ringer honom.

"Hej" säger jag. "Var är du?"

"Vadå? Varför undrar du?"

"Inget särskilt. Vill bara veta."

"Jag har blivit elallergiker och det började sticka i hälen. Hela foten domnade."

"Jaha."

"Jag slängde mina skor i sjön och nu tänker jag flytta ut i en skog."

"På allvar?"

"Nej."

Erik vet. Jag vill konfrontera honom med mikrofonen jag hittade i badrummet men jag vågar inte. Istället tar jag bara loss den och spolar ner den på toaletten. Sedan gör jag rent hela lägenheten, kontrollerar allt: lampskärmar, teven, radion, brödrosten, sängen osv. Sammanlagt hittar jag 265 mikrofoner utspridda överallt och jag spolar ner dem alla.

Femton år senare säger Erik:

"Du missade ett par mikrofoner. De sitter fortfarande kvar. De fungerar."

"Är det vad du har sysslat med de senaste femton åren?" frågar jag.

"Ja."

Vi beställer in varsin bärs till. Erik undrar om jag har hört Niki & the Doves senaste.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar