lördag 28 juli 2012

Att få ihop sin historia

Mitt kök är ett hav av post it-lappar. Väggarna är fyllda med dem. Små korta anteckningar som alla till sist hamnar här på Under Ytan.

"Det kan ta några månader" säger jag när min hyresvärd kommer förbi eftersom han har fått klagomål på mig, "men förr eller senare får jag ihop en historia."

"Varför luktar det mäsk från toaletten?" frågar han.

"Det är för att jag bränner hemma."

"Det får man inte" säger han.

"Får man inte bränna hemma? Och sedan när får man inte det?"

"Det har man aldrig fått."

"Vadå, är du polis eller?"

"Nej jag är hyresvärd."

Det slutar med att jag måste ge honom tio liter på plats och sedan lova att ge honom tio liter till varje månad. Jag är inte helt nöjd med den affären, men vad ska jag göra.

"Vad sa du om alla de här lapparna? Du får ihop historier?"

"Äh, det var inget" säger jag. "Glöm bort att jag sa något."

"Nu går jag ner till grannarna som har klagat och säger att de har fel. Du är en trevlig prick."

Jag gör några korta noteringar. Fäster upp ännu en gul lapp. Tänker att någon gång blir säkert det här också en historia.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar