söndag 8 juli 2012

När allt är sagt och gjort

Under en fotbollsmatch på Wasa som jag såg för många många år sedan, träffade jag en försynt och lite tyst man som började prata med mig. Först om fotboll, sedan om livet. Det visade sig att han var pensionerad och framgångsrik formgivare.

"Vad har du gjort som går till historien?" frågade jag honom.

"Jag har gjort alla skivomslag till ABBA."

Och det var ju respektingivande. Så jag förlorade intresset för Argentina, eller vad det nu var för fotbollslag jag hade kommit dit för att titta på. Jag ville veta mer om tiden med ABBA och allt det där som jag förstod att alla andra redan hade frågat honom femtusen gånger om. Men han svarade; jag upplevde nog att han var lite ensam och pratsjuk trots allt.

"Mitt favoritomslag är Super Trouper" sa han i halvlek. "Det är det omslaget jag är mest nöjd med."

"Men Arrival eller The Album då?" sa jag. "De är ju fantastiska."

"Björn & Benny gillade själva mest Arrival, men jag tyckte inte det var så märkvärdigt."

Sedan pratade vi om turnéerna och festerna och det goda livet och allt det där och han fick något sorgset hängande över sig.

"Jag söp bort mitt äktenskap" sa han. "Jobbade och festade för mycket. Nu vill mina barn bara ha pengar en gång i månaden, annars hörs vi inte."

"Det låter inte alls roligt."

"Det är det inte heller. Jag ångrar så mycket. Alla de där omslagen med ABBA väger lätt mot att ha förlorat min fru och mina barn."

Direkt när domaren blåste av matchen så tog vi i hand och mannen försvann. Gick hem till sitt. Strax efter det cyklade jag hem själv också. Mer än så var det inte. Men jag tänker på honom ibland, mannen, formgivaren. Han var vänlig och liten.

Till sist. En underskattad låt med ABBA, tycker jag: Abba – When All Is Said And Done

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar