torsdag 16 augusti 2012

A walking carcrasch.

Det är sista dagen på västkusten och jag har hittat ut till den lokala bonden som står mitt på en vattensjuk åker och glor på ett stängsel. Han har en gammal bil på tomten som han tydligen vill sälja och jag tänker att jag kan väl köpa den för en billig peng. Jag har bönat och bett för att Z inte ska följa med, men hon ger sig inte. Så vi åker dit tillsammans, först med buss i ett par mil och sedan får vi lift med en ambulans som är på väg till Getinge.

"Ska ni hämta Per Gessle?" frågar jag.

"Nej, hans studio ligger i Harplinge" svarar ambulansföraren.

"Vem bor i Getinge då?"

"Det är sekretessbelagt."

Fast jag vet ju att det är Micke Syd som sitter där ute i en lada och trummar för sig själv. Han har säkert skadat vänsterfoten som vanligt, när han övat för många timmar på Led Zeppelin-låtar. Vi kommer fram till bonden med den begagnade bilen och jag får älga ut till honom på åkern för att förhandla. Z tänder en cigarett och går in i ladugården.

"Vad vill du ha för bilen?" frågar jag.

"Åtta tusen. Nio om du är från Stockholm."

"Jag är från Stockholm. Fast jag är från Halmstad innan dess."

"Hur ska du ha det?" säger bonden.

"Jag är från Halmstad."

"Åtta tusen."

Längre hinner vi inte i förhandlingen.

"Röker dina kor?" frågar jag bonden.

"Nej."

"Då brinner det i lagårn."

1 kommentar: