söndag 19 augusti 2012

Kvarnen

Förr om åren var det Emmabodafestivalen som markerade slutet på sommaren, men sedan arrangörerna har bytt helg för den festivalen, vet jag inte längre vad jag ska förhålla mig till. Är det höst nu? Låter inte vinden lite annorlunda i trädkronorna nu, om man jämför med hur det lät för bara en vecka sedan? Jag tror det.

Ser första säsongen av Californication på dvd och inser att det mesta är sagt och gjort. Som min gamla musiklärare sa till mig:

"Det går inte att skriva några nya låtar. Alla är redan skrivna. Allt är bara variationer på ett redan uppfunnet tema."

Så varför ens födas?

Men igår åt jag middag på Kvarnen. Har inte varit där på tio år, säkert. Det var som det alltid varit, bortsett från att personalen hade vita kläder på sig och tilltalade gästerna med ett "Ni." Jo en sak till; jag hade råd med att låta pekfingret gå längre ner på menyn innan det stannade upp.

Jag insåg att jag har suttit vid varenda bord på Kvarnen och snackat skit. När jag satt där, kände jag till och med igen bordet framför mig; alltså urgröpningen efter en nyckel i bordsskivan, slitaget. Men det var när källaren och H2O kom till som stället tappade allt. Kvarnen gick från att vara en ölhall för ledsna själar, till att bli en Ålandsbåt för ledsna själar.

En sämre variation på ett redan uppfunnet tema, kan man säga.

Idag söndag. Önskar mig en kopp kaffe under en ek.

1 kommentar:

  1. Bara att byta festival nu huserar popaganda sist ut. Fast jag brukar tänka när grönan uppträderna är slut...

    SvaraRadera