onsdag 7 november 2012

En sovande cell på Rådmansgatan.

"Så här fungerar det; du sitter och väntar på att jag ringer."

Tystnaden i rummet. Knappt att jag andas.

"Det kan ta dagar, veckor. År. Men jag ringer. Du får ditt uppdrag, du utför det. Sedan skriver jag ut en in blanco cheque till dig och du kan fly till Bahamas eller månen eller till Gröne Jägaren."

Det finns något som tilltalar mig med Bahamas. Och månen. Och Gröne Jägaren. Och långt bak i mitt huvud så vet jag ju vilket av alternativen som det blir.

"Men under tiden. När jag sitter och väntar på ditt samtal. Vad lever jag på då?"

Han har så mycket hår i näsan. Det sticker ut ur näsborrarna. Varje strå fladdrar i hans fnysning.

"Skriv en bok. Ta med dig en dator och gör en skiva. Lås in dig med någon du älskar. Eller kör över femton kartonger med böcker du skulle vilja läsa. Lär dig ett språk. Ställ dit ett löpband och en motionscykel och köp några hantlar. Jag vill ha dig i form om du ska ha livet av någon. Men visst, jag kan beställa en Linas matkasse till dig en gång i veckan och så får du hushålla med det. Bara du förstår att jag drar det på din in blanco cheque."

"Det stämmer inte. Hur kan du dra av något på en sådan check?"

"Jag intecknar din själ. Jag hemsöker dig och hela din släkt i detta liv och även i nästa. Jag gräver upp dig ur graven och spetsar dig på närmsta gallergrind. Jag kokar soppa på dina ögon."

"Okej okej jag är med. Skicka en matkasse bara. Resten grejar jag själv."

"Ni mördare in spe är likadana allihop. Ingenting kan ni göra på egen hand, om det inte handlar om nåt kriminellt."

Jag tycker det känns lite magstarkt med moralkakor från just denne man, men jag håller tyst. Det verkar enklast. Sedan får jag nyckeln till lägenheten. Sedan är jag fri att gå. Nu är det bara att vänta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar