fredag 7 juni 2013

Laissez-faire

Till sist svarar jag när Z har ringt tillräckligt många gånger. Jag tänker att jag måste byta taktik om jag vill bli av med henne. Kan inte gömma mig och tiga. Måste säga till på skarpen.

"Du har ett hjärta av granit", säger hon i telefon. "Här går jag igenom en separation med en kändis och du bryr dig inte."

"Z, snälla. Du har sågat upp min ytterdörr med motorsåg, du har eldat upp en lada i Halmstad och du har dragit iväg mitt under ett av våra gräl för att ligga med en annan man."

"Ja vad är det med det då?"

"Jag betackar mig för din laissez-faire kärlek och allt vad den har gjort med mig."

"Ett hjärta av granit", snyftar hon. "Vill du inte ens veta vem han var?"

"Vem?"

"KÄNDISEN, DIN IDIOT!"

"Jag tittar på löpsedlarna varje dag för att kolla vilken skådis/musiker/finansman som nyss har blivit singel, men jag har faktiskt ingen aning och jag skiter i vilket. Kan du få tillbaka honom så fixa det! Jag vill inte ha med det här att göra."

"Du får tre gissningar", säger Z.

"Är det Ola Rapace?"

"Nej."

"Är det nån i Cardigans?"

"Nej."

"Det är nån snubbe från melodifestivalen. Erkänn."

"Nej."

"Kan vi lägga på nu?"

"Nej."

"Jag lägger på nu."

"Nej."

Så lägger jag på och vi är tillbaka på ruta noll eller kanske ruta minus vad som helst och jag bara vet att hon kommer att ringa och ringa och fortsätta plåga mig och aldrig säga vilken kändis det är hon har haft en affär med och jag vet inte varför jag inte bara köper ett gevär och skjuter mig själv i huvudet så att det äntligen blir tyst. Jag sätter telefonen på ljudlöst.

Jag slår upp min laptop och går ut på Flashback och letar efter singelkändisar, letar efter att Z:s namn ska dyka upp i någon tråd men hittar inget. Allt är förgäves. Tänker att nu räcker det, jag struntar i det här nu, jag tar ett bad. Så gör jag det. Ligger i badet en timme, lyssnar på Jonathan Johansson och läser ett par kapitel ur Cirkeln. Rakar mig. Går ut ur badrummet och plockar upp telefonen för att se om någon ringt. Bara fjorton missade samtal från Z, annars ingenting.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar