fredag 26 juli 2013

Dag 6 i hipstertorpet

Näst sista dagen. Det har regnat hela natten och ängarna ligger glänsande i soluppgången en bit bort, ner mot sjön.

"Nu kommer myggen", säger T. "Efter regn, när det blir sol igen, då kommer de."

"Då åker vi", svarar jag.

U skramlar med porslin i köket, gör frukost till alla, säger att vi borde ge oss ut i skogarna idag och leta svamp.

"Det är fritt fram att göra vad man vill", säger jag. "Jag ligger nog i sängen och läser ut en bok. Kastar lite frisbee med kidsen. Tar ett bad i sjön."

"Latmask."

Efter frukosten tar alla bilen en bit bort på grusvägen för att komma långt in i skogen. Jag stannar i torpet med alla barnen. Vi spelar fotbollsmatch på gräset, det är jag mot dem och jag får storstryk.

"Pappa, vad är en hipster?" frågar H efteråt när vi ligger och flämtar.

"Jag vet inte riktigt. Det är oklart."

"Jag ska bli hipster när jag blir stor", fortsätter H.

Och visst, det är logiskt tänker jag. Rekryteringen går allt längre ner i åldrarna.

"Snart börjar väl föräldrarna sätta på sina bebisar t-shirts med Bajen-tryck", säger jag till T lite senare när vi sitter vid bordet och äter kantareller som de har plockat i skogen.

"Det gjorde man på nittiotalet", svarar han. "Nu startar man ett lokalt ölbryggeri på Skånegatan och döper ölet efter sin dotter."






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar