onsdag 3 juli 2013

Mänsklighetens förfall:

"Någon borde doktorera på dina idiotiska texter", säger P.

"Taskigt att säga så. Jag försöker ju bara."

P ser ångerfull ut. Kanske menar han det inte, jag vet inte.

"Så här: Jag ska doktorera. Fast inte specifikt på dina idiotiska texter. Snarare på att mänskligheten är på väg tillbaka till noll igen. Du vet, homo sapiens och allt det där."

"Okej. Då måste du ha tre empiriska bevis för din tes, annars håller det inte."

"Bevis ett: Stockholm Under Ytan. Jag får ångest av skiten. Mänsklighetens bakgård, etc. etc."

"Och bevis två?"

"Bevis två: Beatles."

"Beatles? Du, det är ju ett av världens bästa band genom tiderna! Deras musikaliska gärning är oomtvistad. Genialt."

"Exakt."

Nu förstår jag inte. P har en skruv lös.

"Alltså, Stockholm Under Ytan är skit - det köper jag - men Beatles?"

"Gud skapade SVARTA HÅL I RYMDEN. KOMETER PÅ HIMLAVALVET. ATOMER I DITT BLODOMLOPP. Jag skulle nog säga att Ringo Starrs trumstockar inte är så mycket att skryta med, tyvärr."

"Det sista beviset?"

"Bevis tre: Bokbranschen är i kris. Folk läser mindre och mindre böcker. Fördumning pågår."

"Där fick du mig."

P beställer in mer vin åt oss. Han skruvar på sig.

"Fast vet du? Jag måste erkänna en sak."

"Ja?"

"Jag rotade fram gamla kassetter från när jag var barn igår. De låg på vinden, tillsammans med en bandspelare. Då hittade jag första skivan med Chattanooga. Kommer du ihåg dem? Det lät riktigt bra fortfarande."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar