fredag 11 oktober 2013

Hemmafru, författare, whatever.

Det blir Evelina som får avrunda veckan.

"Nix. Det blir inga fler böcker", säger hon.

"Varför inte? Jag är ju din turnéledare, jag hjälper dig med allt runt omkring."

"Dessutom gillar du att åka till Paris och Berlin på mitt konto, eller hur?"

Visst gör jag det. Tänker inte neka till det. Men jag tycker också det skulle vara en stor litterär förlust om Evelina inte skrev fler böcker.

"Nu när jag har träffat Paul, så behöver jag inte skriva fler böcker. Jag vill bara gå hem och bli hemmafru."

"Fan Evelina, jag känner inte igen dig."

Men så blir det, säger hon. Två romaner får räcka. Jag säger att hon knappt kommit igång. Men hon viftar avvärjande med handen. Slut på diskussionen.

"Måste gå nu. Paul kommer hem om tre timmar och jag vill ha maten klar när han sätter nyckeln i dörren."

"Du har bytt dina ambitioner mot en sängplats, alltså. Nu ska du dö sängdöden."

"Peo, vi gör så här: Nu skriver du färdigt en bok och så åker jag med dig på bokturné om några år. OK?"

Hon försvinner upp längs Karlbergsvägen. Egentligen borde jag väl vara glad för hennes skull. Men vad ska den franska TV-värden säga, han som leder det där stora litteraturprogrammet och som fullständigt avgudar Evelina? Hon kommer ju krossa hans litterära hjärta.

Jag måste prata med henne igen, när nyförälskelsen har lagt sig. När hon upptäcker baksidorna med Paul, då tänker jag slå till! Under tiden blir jag nog tvungen att försöka skriva på eget manus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar