torsdag 8 maj 2014

All makt åt redaktören, min befriare.

Att inleda en sund kärleksaffär med sin redaktör - platonisk och helt baserad på ord - är en fantastisk upplevelse. På varje förlagsfest så står jag där framför S, efter fyra snittar med laxcremé och två glas vin i magen, och bedyrar henne min kärlek. Att hon inte tröttnar, tänker jag. Och sedan inser jag att hon gör just det.

"Prata inte så mycket", säger hon. "Skriv istället."

Det är turbulenta tider på alla sätt och vis. Turbulenta, fast kreativa. En av mina bästa vänner bor i Frankrike för tillfället och är saknad. En annan kommer hem från Japan och är full av visdom. Jag avslutar ett manus, öppnar upp något annat. Är på väg att sluta mitt brödjobb. Mina barn ställer märkliga frågor om liv och död och jag förväntas kunna svara på dem. Jag läser en bra bok, som håller tankarna i styr. Allt. Är. Bra.

Vi behöver en lång och varm sommar nu. Ett hus på landet. Det är hyrt och klart. (Fast inte som förra sommaren, när allt spårade ur i Hipstertorpet.) Jag skrev några texter om det då. Här är en: Hipstertorpet.

/Peo




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar