tisdag 20 maj 2014

Och på Hennes & Mauritz fattar dom fortfarande ingenting.

Michael har väntat en halvtimme efter utsatt tid när Carl till sist kommer inrusande på Tokyo Diner.

”Jag är ledsen att jag är sen”, säger han. ”Det gick inte att komma ifrån.”

”Men du har väl inte haft ett enda konsultuppdrag sedan du sa upp dig?” frågar Michael.

”Nej, men av en slump var jag inne på H&M:s kontor i förra veckan. Du vet att H&M dumpar all sin fasta personal nu va? Och täcker upp rubbet med konsulter istället.”

”Nej, det visste jag inte.”

”Det är fler projektledare och konsulter där än anställda just nu. Jag fick tips av min gamla kollega att gå dit och sätta mig vid ett bord.”

”Vadå sätta dig vid ett bord? Du konsultar åt H&M nu alltså?”

Men Michael skakar på huvudet. Carl förstår inte.

”Nja”, säger Michael. ”Dom har ingen koll på vilka som jobbar där och inte. Så länge jag inte fakturerar mer än fjortonhundra i timmen så slinker jag igenom nere på lönekontoret.”

”Och det funkar? H&M tror att du jobbar där?”

”Pengarna kommer in. De betalar mina fakturor. Men det är för jävligt med öppna kontorslandskap, alltså. Jag får INGENTING gjort.”

”Men nu förstår jag inte”, säger Carl, ”MÅSTE du få någonting gjort? Du sitter väl bara av tiden och flirtar med någon praktikant?”

”Det är ett hårt jobb att inte göra nånting”, svarar Michael. ”Jag är helt slut på kvällarna.”


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar