lördag 1 november 2014

Ny Yates på svenska.

Eleven Kinds of Loneliness hette novellsamlingen när den först kom ut på originalspråket, skriven av Richard Yates. Många av er som följer den här bloggen vet att jag verkligen älskar Richard Yates och rekommenderar hans böcker.

Nu har samlingen kommit ut på svenska. Novellerna är skrivna mellan 1951 och 1961 och berättar om ett Amerika som känns försvunnet, romantiskt, filmiskt. Jag förespråkar egentligen att läsa Yates på hans eget språk, men om du tvekar så finns alltså samlingen översatt.




En författare till som jag bara måste få tipsa om är Dorothy Parker. När vi ändå är inne på Amerika och New York, menar jag. Sylvass författare - en av de absolut bästa - som ni inte får missa. Det kom en fantastisk samling för ett par år sedan, på originalspråket, men låt inte det avskräcka er. Hon är witty, cool, arrogant, rolig. Om jag kunde skriva som Dorothy Parker...

 
 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar