måndag 24 november 2014

Research.

Jag får en del frågor på det; hur mycket research gör jag, hur hittar jag ämnen till romanerna osv. Research pågår ständigt, vill jag påstå. Fast inte nere i kulvertarna på Stadsbiblioteket (jag skriver inte historiska romaner), utan genom att jag läser andras böcker.

Så min research är oftast en genre-läsning. Exempelvis hade jag länge en idé om att skriva en roman som utspelade sig i tennismiljö. Alltså inte en sportroman (om det nu finns en sån genre), men att mina karaktärer befann sig på ATP-touren och gjorde det gamla vanliga: sa fel saker, låg med fel människor, följde eller följde inte sina hjärtan osv. Därför läste jag massor av tennisböcker, för att lära mig mer om livet på touren. I slutändan blev det ingen tennisroman, men däremot så utspelar det sig en jobbig tennismatch i "Så länge du är min syster." Resultatet blev ett annat än vad jag först hade tänkt mig.

På samma sätt läser jag nu böcker i en viss genre (som jag inte kan avslöja), eftersom jag håller på med arbetet till det som är tänkt att bli min fjärde roman. Det finns några fantastiska bokslukare runt omkring mig, som har läst osunt mycket böcker, som fungerar som uppslagsverk när det kommer till frågor om vilka böcker jag bör läsa för att lära mig mer om ett givet ämne. Jag går till dem när jag behöver, och så får jag en lista över titlar.

Så, snart är november slut, året är över inom kort. Men 2015 kommer att innebära mer arbete, mer skrivande och läsande. Och min ambition är att ge ut ytterligare en roman under året som kommer. Mer om det längre fram.

Nu fortsätter turnén till Västerås, Gävle och Stockholm. Ska prata om relationstrilogin, möta läsare och göra det bästa av det sista på 2014.

/Peo


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar