lördag 31 januari 2015

Bye bye, january.

Här följer en rapport på den senaste kulturskörden:

Just nu läser jag ”Fiskar ändrar riktning i kallt vatten”, skriven av den franskspråkige författaren Pierre Szalowski, som jag inbillar mig är bosatt i Kanada. Det är feelgood och ett antal människoöden som sammanflätas. Det gamla vanliga, kan man väl raljant säga. Men, gott folk, jag har nu kommit upp i den ålder när det är helt okej att tycka det gamla vanliga är härligt. (Shit, om mitt yngre jag kunde se mig nu när jag skriver dessa rader….)

Sedan följer jag en podcast som heter ”Serial” också. En journalist rotar i en avslutad mordutredning som resulterade i att en man dömdes för mord mot sitt nekande. Hon går igenom varje detalj i målet, intervjuar människor, drar slutsatser, klockar händelseförlopp etc. Det är både spännande och inte, tycker jag. Spännande, därför att journalisten från This American Life är briljant, glasklar och trovärdig. Mindre spännande, därför att människorna hon intervjuar minns så lite. Det har gått femton år sedan domen, livet går vidare. Tänk dig själv, vad skulle du minnas? Vad minns man av vad som hände förra måndagen? Inte mycket, skulle jag tro. Men nu har jag sex avsnitt kvar på podden (av tolv), så jag lyssnar färdigt och ser hur det går. Om hon tror att någon annan gjorde det. Rekommenderar jag Serial? Svar: ja.

Det går upp mycket spännande filmer på duken just nu. Jag som har ägnat de senaste fem åren åt att ta hand om mina döttrar och samtidigt skriva böcker, har haft minimala möjligheter att gå på bio. Det blir aldrig ens att jag hyr dem eller fulstreamar ner dem till plattan. Jag läser ju så fort det blir någon tid över…Sist jag var på bio såg jag Gravity.

En annan film som jag verkligen vill se är En familj. Den kom 2013….

I musikväg ser jag fram emot José Gonzales nya platta i mars. Det är sju år sedan han gjorde en skiva.

En hel del personliga saker händer också: Jag arbetar på ett nytt manus. Jag har fått titta på nya bokomslag, inför ett samarbete med en helt grym formgivare. Och igår sa en människa som jag beundrar JA till ett gemensamt projekt.

/Peo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar