torsdag 12 februari 2015

Mitt emellan böcker.

På samma sätt som en människa kan vara mellan jobb, kan man också befinna sig "mellan böcker." Det är alltså ett finare uttryck för att inte kalla sig själv för arbetslös, eller i mitt fall, boklös. Det är ju fasansfullt, att befinna sig mellan böcker. Vad i helvete ska man göra då? Kolla på tv? Det är ju inte rimligt!

Jag menar, har ni sett vad som går på tv? Jag testade igår, zappade mig genom tolv kanaler, gav varje nyhetsankare en chans, gjorde ett överslag genom att kolla ett par minuter på en tv-serie för att se om någon av skådisarna sa något intressant med övertygelse - men nej. Det gick inte för sig.

Nu tänker jag på den gången jag satt på Guldapan i baren. Jag satt ju där en hel del, tyvärr, när det begav sig, men det här är alltså en särskild gång jag refererar till. Till höger om mig satt en känd svensk popsångare och beställde bärs och järn. Vi började prata med varandra och samtalet gled in på svenska filmer och svenska skådespelare. Han sa: Nämn en enda bra svensk skådespelare och jag försökte verkligen komma på ett enda namn men min tystnad blev bara längre och längre och den berusade popsångaren tyckte det var så fruktansvärt roligt att jag inte klarade av den uppgiften så han ramlade av barstolen och blev utslängd. Jag ägnade resten av natten åt att försöka komma på ett enda namn och det gick inte. Herregud, det måste vara något fel på mig.

Eller vänta nu.

/Peo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar