fredag 22 april 2016

En del av allmänbildningen.

"Det finns en hel del saker som ingår i allmänbildningen, innan vi är färdiga med det här livet", säger jag till Sanna och vill att det ska låta som att jag verkligen menar det.

Så att hon förstår.

"Som till exempel?" frågar hon.

"Att kunna tre ackord på gitarr. Att ha smakat ostron på Rivieran. Att ha blivit lämnad i en kärleksrelation."

"Jag har check på två av tre", konstaterar Sanna. "Det är bara ostronen jag inte har betat av ännu."

"Vi sticker. Jag vet ett hål i väggen uppe i de sjaskiga kvarteren av Antibes dit ingen hittar av rädsla för att bli mördad på kuppen."

Det bisarra är att Sanna ser lite lockad ut av mitt erbjudande. Det är helt obegripligt, men det händer faktiskt att folk tar mig på allvar.

"Vad kostar en flygbiljett?" undrar hon.

"Vilka tre ackord kan du?" kontrar jag.

"Jag kan A-dur, E-moll och C-dur."

"Då klarar du dig."

"Och han som lämnade mig", fortsätter Sanna, "han krossade verkligen mitt hjärta. Men som du säger, det är väl en del av allmänbildningen."

"En dag kommer han att sakna dig så hårt", svarar jag. "Det blir en del av hans allmänbildning."




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar