torsdag 29 december 2016

Tre starka





Det är ingen hemlighet att jag har snöat in fullständigt på Kalifornien de senaste åren. Även om det inte har tagit sig i uttryck i mina egna romaner, så har en del böcker satt sig djupt i ryggraden och det känns mer och mer som en resa längs kusten, mellan Los Angeles och San Fran, är oundviklig. Det är något med det dramatiska landskapet som får det att klicka till i huvudet. Och kanske sextio- och sjuttiotalsromantiken som jag inbillar mig finns kvar där ute på vägarna (fast jag säkert har helt fel om den saken.)



Här kommer i vart fall ett par tips på böcker som betyder mycket för mig. Alla utspelar sig faktiskt inte i Kalifornien, tack och lov. Men jag har säkert plöjt 20 böcker de två senaste åren som gör det...


Klassiker. Det viktigaste att läsa av Joan Didion om man inte vet var man ska börja. Kalifornien, Nevadaöknen, tomhet (och i viss mån frihet). En sorgsen betraktelse av livet på under tvåhundra sidor. Kom ut i en snyggare utgåva på svenska innan den du ser på bild här, men den är riktigt svår att få tag i. Pocketen hittar du överallt under femtiolappen.



Visst, det är drogromantik och vansinne. Men också skrivet på en flytande prosa som är helt oemotståndlig. Hunter var en fantastisk författare, en vildhjärna, och de flesta som själv skriver bör läsa honom, men inte låta sig influeras alltför mycket eftersom hans språk är så signifikant för honom och allt annat riskerar att bli trötta kopior. Återigen: Kalifornien!




Civilisationskritik. Skriven i en stil som får det att krypa i kroppen. Överlevnadsstrategin, ångesten, ledan, kampen för att försöka förstå vad som har hänt. Det är en mycket allvarlig bok, helt lysande, den stannar kvar långt efteråt. Den är inte "svår", var inte orolig. Tror helt allvarligt att det här är bland det bästa jag någonsin läst. Kalifornien är långt borta i den här berättelsen, om jag så säger.




Slut på föreläsningen.


/Peo





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar