tisdag 24 januari 2017

California dreamin´

Fortsätter djupdyka i Kaliforniens historia. Har rört mig från Los Angeles till San Francisco och cirka 50 år tillbaka i tiden, till Ashbury heights och till the summer of love, denna helt vansinniga korta period som koncentrerades till just San Fran och stadsdelen Asbury, dit rockstjärnor och hippies och lycksökare kom i horder för att leva loppan.

Jag kommer aldrig över Joan Didion. Det var nog hon som satte fart på den här vurmen för Kalifornien som jag aldrig lyckas ruska av mig. Hon skrev ett helt lysande reportage som ni hittar i textsamlingen Slouching towards Bethlehem, där hon lever med knarkarna och uppgivna hippies en sommar och skriver ner vad hon upplever.

Nuförtiden anordnas bussresor som skickar runt turisterna i tre timmar till olika gathörn där Hendrix en gång i tiden urinerade, eller till en husfasad som döljer ett rum där det sägs att Janis Joplin bodde, osv osv. Det finns nog inget autentiskt kvar från den tiden, men det kommer inte att hindra att nästa resa går till Kalifornien.

Just nu pågår läsning i stora lass. Detta är mitt senaste kap:


Ska tydligen vara den fullständiga genomgången av de där förvirrade åren med musik och droger och sex och drömmar om en värld utanför ekorrhjulet. Jag har stora förhoppningar på den här boken. Fiskade upp den på Amason för sex dollar. 


För övrigt har jag lämnat sista genomskrivningen av Min bästa väns fru till förläggaren. 
Och så har jag investerat i en ny rock. Det är ett vårtecken. 
Och snart hoppas jag kunna berätta om ett nytt roligt projekt. 


Självklart är det så att jag planerar en resa till Kalifornien, för att sedan skriva om det. I vilken form har jag ingen aning om. Det skulle vara fint att få till en reseberättelse, om jag kan hitta en personlig vinkel på det som känns intressant, för mig (och för dig). Om jag mäktar det återstår att se. 

/P



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar