söndag 8 januari 2017

Jag följde dig till tåget



Precis när det blivit ljusare, blev det mörkare igen. Åtminstone din blick blev mörkare.


”Varför ens försöka?” frågade du mig när vi vandrade över bron.


”Jag är inte rätt person att besvara den frågan", sa jag. "Jag har nyss slutat upp med att läsa dystopiska berättelser. Jag försöker nog skaffa mig ett liv.”


”Det verkar gå sådär.”


Men jag lät mig inte påverkas av ditt svårmod. Du var samma person fortfarande, trots att det gått fyra år sedan vi sist sågs. Hur är det möjligt att hjärtat slår oavbrutet dag och natt i fyra år utan att någon som helst utveckling sker?


”Jag har sålt min lägenhet och jag flyttar till Berlin”, sa du efter en stund.


”Okej.”


”Men jag struntar i att köpa en soffa till vardagsrummet.”


”Varför då?”


”Jag vill inte ha några besök som sover över.”
  



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar